BTDK Tavaszi Iskola 2015: Mesterkurzus

Kiknek szól? Olyan hallgatóknak (és kutató diákoknak), akik már részt vesznek biológia tárgyú kutatómunkában.

Miről szól? A kétnapos iskola során a hallgatók mentorok segítségével 4-6 fős csoportokban kutatási tervet dolgoznak ki, és ennek kapcsán csapatmunkát, kreativitást és kutatástervezést tanulnak.

Kik jelentkezhetnek? Egyetemi hallgatók, első- és másodéves doktoranduszok és kutató középiskolások, akik témavezetőjük nyilatkozatával igazolják, hogy már részt vesznek/vettek biológiai témájú tudományos kutatómunkában. Az iskolába az egész országból (sőt a határokon túlról is) lehet jelentkezni.

Koncepció: Az egyetemi képzés lexikális ismereteket és kutatási módszertant tanít, de nagyon kevés tárgy szól az önálló gondolkodásról, illetve a minden kutatás alapjául szolgáló kutatástervezésről. Ezt a hiányt igyekszünk pótolni, amennyire a két napba belefér. A hangsúly nem előadásokon, hanem interaktív csoportmunkán lesz. A munkacsoportok egy-egy szakterület/téma köré szerveződnek.

Idő: 2015. március 20-22. Péntek délutántól vasárnap délutánig.

További részletek alább.

Helyszín: Leányfalu, Székely Villa.

(Volánbusz járat Újpest-Városkapu autóbusz-végállomástól (XIII. kerület), leszállni: Leányfalu, pócsmegyeri rév állomáson. Onnan térkép itt.)

Részvételi díj: 10.000 Ft.

Az iskolában magas színvonalú két- és háromágyas szobákban két éjszaka szállást, és valamennyi étkezést biztosítjuk, a részvételi díj mellett jelentős pályázati támogatásból. A befizetés módját a visszaigazoló e-mailben írjuk meg.

Jelentkezési határidő: február 27.

Ha elkészültél a jelentkezéshez szükséges anyagokkal, akkor töltsd ki az online JELENTKEZÉSI LAPOT.

A csoportok témái és levezető mentorai 2015-ben:

Fazekas Dávid – Bioinformatika és rendszerbiológia

Katona István – Neurobiológia

Kovács Mihály, Gyimesi Máté – Molekuláris biológia (ha sokan jelentkeznek, két csoport is indulhat)

Müller Viktor – Elméleti biológia és modellezés

Varga Máté – Genetika

Részletesebb információk a mentorokról.

A jelentkezés módja: Online jelentkezési lap kitöltésével, majd a befogadás visszajelzése után a részvételi díj befizetésével. A jelentkezésben meg kell adni egy rövid motivációs levelet (mit kutatsz, miért szeretnél eljönni), valamint (néhány mondatban, de legfeljebb fél oldalban) egy kidolgozásra javasolt kutatási témát. Több csoportba is lehet jelentkezni, ha a javasolt téma mindegyik megjelölt témakörhöz illeszkedik. A kutatási téma leírásának javasolt tagolása: célkitűzés, relevancia, módszer. Kutató középiskolások és egyetemi hallgatók esetén kérjük, hogy a témavezetőd nyilatkozzon arról (a btdk@btdk.elte.hu címre írt levélben), hogy kutatómunkát folytatsz (doktoranduszok esetén erre nincs szükség, de ajánlólevél opcionálisan beküldhető). A jelentkezéseket a megjelölt csoport mentora bírálja el: a jelentkezések elfogadásáról a jelentkezési határidő után visszajelzést küldünk. Ha egy csoportba nem érkezik elegendő jelentkezés, akkor a csoport nem indul.

Ha el szeretnél jönni, akkor a legfontosabb követelménynek máris eleget teszel: megvan a motivációd, hogy kutató legyél! Nem elvárás, hogy máris legyenek “eredményeid” — abban szeretnénk segíteni, hogy a jövőben minél sikeresebb lehess.

Ha még nem tudod biztosan, de fontolgatod a jelentkezést; vagy biztosan szeretnél jönni, de csak később (de még a határidő előtt) tudod kitölteni a teljes jelentkezést, akkor addig is töltsd ki az előjelentkezést. Ezzel segítesz nekünk, hogy korábban felmérhessük, mely csoportok indulására van jó esély.

Csoportmunka: A 4-6 fős csoportokban először mindegyik résztvevő elmondja a saját témajavaslatát — mindegyiket közösen megbeszélik a mentor részvételével. Körbejárják az egyes témák gyengéit és erősségeit, megvalósíthatóság, relevancia stb. szempontjából. Utána szavazással vagy konszenzussal eldöntik, melyiket dolgozzák ki közösen, esetleg egy vagy több másik csoporttal együttműködve (lásd lejjebb). A mentor segítségével megbeszélik, milyen információkat, háttéranyagokat kell összegyűjteni, ezek lehetséges forrásait (az interneten), és a feladatok munkamegosztását. Az előrehaladásról folyamatosan egyeztetnek. Aki tud, hozzon laptopot, de ez nem feltétlenül szükséges. Akinek van számítógépe, az kutat majd internetes háttéranyagokat — de érdemes korlátozni az erre szánt időt, hogy a gondolkodásra, közös ötletelésre is maradjon.

Több csoport úgy dolgozhat össze, ha találnak egy olyan témát, amelyben hasznos vagy szükséges több szakterület együttműködése, és az együttműködést két vagy több csoport elfogadja. Ebben az esetben a csoportok menet közben egymással is egyeztetnek.

A mentorok az interaktív fázisokban (pl. téma kiválasztása, megbeszélése) mediátorként és tanácsadóként lépnek föl, az egyéni fázisokban (háttérinformációk gyűjtése)  igény szerint segítenek a résztvevőknek, folyamatosan figyelve az előrehaladást.

A kétnapos “tréning” célja, hogy az internetes szakirodalmi adatbázisokat is felhasználva az egyes csoportok a kiválasztott ötletükből kutatási tervet dolgozzanak ki, és azt az iskola végén prezentáció formájában bemutassák a többi csapatnak és mentornak.

Prezentációk: A prezentációk pályázati meghallgatást “modelleznek”. A szakterületen nem járatos tágabb szakmai közönség számára érthető módon kell előadni a vizsgálni kívánt téma hátterét, a választás motivációját, a tervezett kivitelezés főbb vonalait, megvalósíthatóságát, és a remélt eredmények fontosságát. A közönség (mentorok, hallgatók) kérdez, a végén (szóban) értékel, visszajelzést ad. Az alap időkeret 15 perc körül lesz, de akár még egyszer ennyi időt kitehetnek a kérdések és az értékelés.

Közös programok: A tavaszi iskola elején közös beszélgetéssel indítunk, amelyben megbeszéljük, mitől lehet sikeres egy kutatás(i terv). Miután az egyes csoportok kiválasztották a témáikat (esetleg ezen a ponton még nem egyetlenre leszűkítve), röviden bemutatják őket egymásnak. Ha két vagy több csoport talál kapcsolódási pontot (akár az előre kiválasztott témáik között, akár egy másik csoport témájához kapcsolódva), akkor összefoghatnak. Az iskola végén a prezentációkat valamennyi résztvevő közösen hallgatja, és közösek lesznek az étkezések is. Az ébrenlét minden percében lehet beszélgetni és ötletelni a mentorokkal és egymással.

Mire lesz szükséged? Az agyadra és egy laptopra. (Az utóbbi nem feltétlenül szükséges — az előbbi viszont igen. Néhány résztvevőnek fogunk tudni

Részletes program (tervezet):

Péntek

15-16.30 Mediált kerekasztal-beszélgetés: milyen a jó kutatási projekt? (közösen)

17-18.30 Témajavaslatok megbeszélése, témaválasztás (csoportonként)

19-20    Vacsora

20-21    Választott témák rövid bemutatása (közösen)

Szombat

8-9    Reggeli

9-13    Témafeldolgozás, irodalmazás, kutatási terv készítése

13-14    Ebéd

14-17    Kutatási terv, prezentáció készítése

17-19    Szabad program

19-20    Vacsora

Vasárnap

8-9    Reggeli

9-10    Prezentációk főpróbája (csoportonként)

10-13    Mentorok visszajelzései alapján a prezentációk átdolgozása

13-14     Ebéd

14-17    Prezentációk (közösen; a befejezés a csoportok számától függően lehet hamarabb). Tanulságok megbeszélése.

(A vidékiek lehetnek elöl a sorrendben, és hamarabb hazaindulhatnak, ha a csatlakozásuk miatt szükséges).