BTDK Tavaszi Iskola 2018: Mesterkurzus

Kiknek szól? Olyan hallgatóknak (és kutató diákoknak), akik már részt vesznek biológia tárgyú kutatómunkában.

Miről szól? A kétnapos iskola során a hallgatók mentorok segítségével 4-6 fős csoportokban kutatási tervet dolgoznak ki, és ennek kapcsán csapatmunkát, kreativitást és kutatástervezést tanulnak.

Kik jelentkezhetnek? Egyetemi hallgatók, doktoranduszok és kutató középiskolások, akik már részt vesznek/vettek biológiai témájú tudományos kutatómunkában. Az iskolába az egész országból (sőt a határokon túlról is) lehet jelentkezni.

Koncepció: A jó kutatási cél nem garantálja a sikert — de elengedhetetlenül szükséges hozzá. Ha rossz a kérdés (pl. eleve nem izgalmas, vagy megvalósíthatatlan), akkor egyébként kiváló munkával sem fogsz jelentős eredményt elérni. A tavaszi iskola arról szól, hogyan válassz jó célt, jó irányt, és hogyan készítsd el az odáig vezető “útitervet” (amire ahhoz is szükséged lesz, hogy megszerezd a kutatásaidhoz szükséges támogatást). A módszer pedig intenzív, interaktív csoportmunka — learning by doing :). A munkacsoportok egy-egy szakterület/téma köré szerveződnek.

Idő: 2018. május 4-6. Péntek délutántól vasárnap délutánig.

További részletek alább. A tavaszi iskola Facebook-eseménye itt; kedvcsinálónak pedig beszámoló a három évvel ezelőtti Mesterkurzusról.

Helyszín: Leányfalu, Székely Villa.

(Volánbusz járat Újpest-Városkapu autóbusz-végállomástól (XIII. kerület), leszállni: Leányfalu, pócsmegyeri rév állomáson. Onnan térkép itt.)

Részvételi díj: saját pénzből fizetve 13.000 Ft (támogatott részvétel). Aki nem a saját, hanem pályázati vagy intézeti pénzből  fizeti a részvételt, attól a teljes önköltségi díjat kérjük, ami 23.000 Ft, hogy a támogatott helyek megmaradjanak azoknak, akik a saját pénzükből fizetik.

Az iskolában magas színvonalú két- és háromágyas szobákban két éjszaka szállást, és valamennyi étkezést biztosítjuk, a részvételi díj mellett jelentős pályázati támogatásból. A befizetés módját a visszaigazoló e-mailben írjuk meg.

Jelentkezési határidő: meghosszabbítva, amíg vannak szabad helyek.

Ha elkészültél a jelentkezéshez szükséges anyagokkal (lásd alább), akkor töltsd ki az online JELENTKEZÉSI LAPOT.

A csoportok témái és levezető mentorai 2018-ban:

Cervenak László – Immunológia és orvosi biológia

Fazekas Dávid – Bioinformatika és rendszerbiológia

Hangya Balázs – Neurobiológia

Kovács M. Gábor – Növény-gomba és növény-mikróba kölcsönhatások, mikológia

Müller Viktor – Fertőző betegségek modellezése és evolúciója

Orbán Tamás – Molekuláris genetika

(Ha a koncepció tetszik, de nem látsz Neked megfelelő témát, akkor az előjelentkezés űrlapján megírhatod, milyen témát szeretnél. Ha egy téma iránt jelentős érdeklődés mutatkozik, és befér még az iskolába, akkor megpróbálunk hozzá mentort találni).

Részletesebb információk a mentorokról.

A jelentkezés módja: Online jelentkezési lap kitöltésével, majd a befogadás visszajelzése után a részvételi díj befizetésével. A jelentkezésben néhány mondatos választ kérünk Tőled arról, mit kutatsz és miért szeretnél eljönni, valamint (néhány mondatban, de legfeljebb fél oldalban) egy kidolgozásra javasolt kutatási témát. A téma leírásának javasolt tagolása: célkitűzés, relevancia, módszer. Kutató középiskolások esetén kérjük, hogy a témavezetőd nyilatkozzon arról (a btdk@btdk.elte.hu címre írt levélben), hogy kutatómunkát folytatsz. A jelentkezések elfogadásáról kb. április 4-től kezdődően, de legkésőbb a jelentkezési határidő leteltekor visszajelzést küldünk. Ha egy csoportba nem érkezik elegendő jelentkezés, akkor a csoport nem indul.

Ha el szeretnél jönni, akkor a legfontosabb követelménynek máris eleget teszel: megvan a motivációd, hogy kutató legyél! Nem elvárás, hogy már legyenek “kész eredményeid” — abban szeretnénk segíteni, hogy a jövőben minél sikeresebb lehess.

Ha még nem tudod biztosan, de fontolgatod a jelentkezést; vagy biztosan szeretnél jönni, de csak később (de még a határidő előtt) tudod kitölteni a teljes jelentkezést, akkor addig is töltsd ki az előjelentkezést. Ezzel segítesz nekünk, hogy korábban felmérhessük, mely csoportok indulására van jó esély.

Csoportmunka: A 4-6 fős csoportokban először mindegyik résztvevő elmondja a saját témajavaslatát — mindegyiket közösen megbeszélitek a mentor részvételével. Körbejárjátok az egyes témák gyengéit és erősségeit, megvalósíthatóság, relevancia stb. szempontjából. Utána szavazással vagy konszenzussal eldöntitek, melyiket dolgozzátok ki közösen, esetleg egy vagy több másik csoporttal együttműködve (lásd lejjebb). A mentor segítségével megbeszélitek, milyen információkat, háttéranyagokat kell összegyűjtenetek, ezek lehetséges forrásait (az interneten), és a feladatok munkamegosztását. Az előrehaladásról folyamatosan egyeztettek. Aki tud, hozzon laptopot, de ez nem feltétlenül szükséges. Akinek van számítógépe, az kutat majd internetes háttéranyagokat — de érdemes korlátozni az erre szánt időt, hogy a gondolkodásra, közös ötletelésre is maradjon.

Több csoport úgy dolgozhat össze, ha találnak egy olyan témát, amelyben hasznos vagy szükséges több szakterület együttműködése, és az együttműködést két vagy több csoport elfogadja. Ebben az esetben a csoportok menet közben egymással is egyeztetnek.

A mentorok az interaktív fázisokban (pl. téma kiválasztása, megbeszélése) mediátorként és tanácsadóként lépnek föl, az egyéni fázisokban (háttérinformációk gyűjtése)  igény szerint segítenek a résztvevőknek, folyamatosan figyelve az előrehaladást.

A kétnapos “tréning” célja, hogy az internetes szakirodalmi adatbázisokat is felhasználva az egyes csoportok a kiválasztott ötletükből kutatási tervet dolgozzanak ki, és azt az iskola végén prezentáció formájában bemutassák a többi csapatnak és mentornak.

Prezentációk: A prezentációk pályázati meghallgatást “modelleznek”. A szakterületen nem járatos tágabb szakmai közönség számára érthető módon kell előadni a vizsgálni kívánt téma hátterét, a választás motivációját, a tervezett kivitelezés főbb vonalait, megvalósíthatóságát, és a remélt eredmények fontosságát. A közönség (mentorok, hallgatók) kérdez, a végén (szóban) értékel, visszajelzést ad. Az alap időkeret 15 perc körül lesz, de akár még egyszer ennyi időt kitehetnek a kérdések és az értékelés. (A három évvel ezelőtti prezentációk felvételei YT lejátszási listán megnézhetők).

Közös programok: A tavaszi iskola elején közös beszélgetéssel indítunk, amelyben megbeszéljük, mitől lehet sikeres egy kutatás(i terv). Miután az egyes csoportok kiválasztották a témáikat (esetleg ezen a ponton még nem egyetlenre leszűkítve), röviden bemutatják őket egymásnak. Ha két vagy több csoport talál kapcsolódási pontot (akár az előre kiválasztott témáik között, akár egy másik csoport témájához kapcsolódva), akkor összefoghatnak. Az iskola végén a prezentációkat valamennyi résztvevő közösen hallgatja, és közösek lesznek az étkezések is. Az ébrenlét minden percében lehet beszélgetni és ötletelni a mentorokkal és egymással.

Mire lesz szükséged? Az agyadra és egy laptopra. (Az utóbbi nem feltétlenül szükséges, de erősen ajánlott).

Részletes program (tervezet):

Péntek

15-16.30 Mediált kerekasztal-beszélgetés: milyen a jó kutatási projekt? (közösen)

17-18.30 Témajavaslatok megbeszélése, témaválasztás (csoportonként)

19-20    Vacsora

20-21    Választott témák rövid bemutatása (közösen)

Szombat

8-9    Reggeli

9-13    Témafeldolgozás, irodalmazás, kutatási terv készítése

13-14    Ebéd

14-17    Kutatási terv, prezentáció készítése

17-19    Szabad program

19-20    Vacsora

Vasárnap

8-9    Reggeli

9-10    Prezentációk főpróbája (csoportonként)

10-13    Mentorok visszajelzései alapján a prezentációk átdolgozása

13-14     Ebéd

14-17    Prezentációk (közösen; a befejezés a csoportok számától függően lehet hamarabb). Tanulságok megbeszélése.

(A vidékiek lehetnek elöl a sorrendben, és hamarabb hazaindulhatnak, ha a csatlakozásuk miatt szükséges).